مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر رباتیک ناسا توانست در یکی از پروازهای آزمایشی خود به مدت 27 ثانیه تا ارتفاع 2 متری از سطح زمین به صورت کاملا خودکار پرواز کرده و تمامی دستورهای ارایه شده را به صورت هوشمند اجرا کند

کاوشگر روباتیک ناسا

به گزارش خبرگزاری مهر، پرواز کردن برای یک فضاپیما توانایی و قابلیت ویژه‌ای به شمار نمی‌رود اما پرواز خودکار کاوشگر ناسا، عملیاتی بسیار پیچیده و دشوار است، عملیاتی که این کاوشگر توانست با موفقیت آن را به پایان برساند.

این کاوشگر توانست برای 27 ثانیه در پروازی آزمایشی در پایگاه فضایی مارشال به صورت خودکار در هوا معلق باقی بماند. کاوشگر روباتیک تا ارتفاع 2 متری از سطح زمین فاصله گرفته و نشان داد می‌تواند به صورت خودکار دستورهای ارایه شده را اجرا کند.

موفقیت در انجام این آزمایش به مهندسان ناسا ثابت کرد کاوشگر روباتیک توانایی اجرای دستورهایی مانند پرواز برای مدت طولانی، کنترل کردن موقعیت نسبت به سطح، کنترل جهت و زاویه چرخش و در نهایت قابلیت کافی برای فرود آمدن را دارد.

پروازهای آزمایشی متعددی که در برنامه آماده سازی این کاوشگر قرار دارد امکان پرواز تا ارتفاع 30 متری در مدت زمان 60 ثانیه را فراهم خواهند آورد. این آزمایش‌ها در ساخت و گسترش فضاپیماهای کاوشگر کوچک، هوشمند و روباتیک با قابلیت اجرای آزمایش‌های علمی و تحقیقات اکتشافی بر روی سطح ماه و دیگر اجرام کیهانی از قبیل سیارک‌های نزدیک به زمین تاثیر گذار خواهد بود.

در آزمایش پیشین که در اوایل این ماه اجرا شد این کاوشگر روباتیک توانست برای 15 ثانیه در ارتفاع 50 سانتیمتری از سطح زمین پرواز کرده و دستور "اکنون فرود بیا" را به سادگی اجرا کند.

این نمونه آزمایشی و اولیه سکویی جدید را برای توسعه و آزمایش الگوریتم‌ها، حسگرها، دستگاه‌های هوانوردی، نرم افزارها، پایه‌های فرود و سیستم‌های یکپارچه مرتبط با فرود خودکار کاوشگر را در شرایط خلاء، مناطقی که امکان استفاده از چترهای نجات برای فرود آمدن وجود ندارد فراهم خواهد آورد.

کد خبر 138944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز